در کولر های گازی معمولا از دو نوع خازن، جهت راه اندازی کمپرسور کولر گازی و موتور فن کولر گازی استفاده می شودخازن خشک خازن روغنی
خازن خشک
خازن های خشک بطور لحظه ایی وارد مدار شده و بعد از راه اندازی موتور فن از مدار خارج می شوند. درصورتی که خازن خشک که معمولا از ظرفیت یک میکروفاراد تا 6 میکروفارد جهت راه اندازی موتور فن کولر گازی استفاده می شود در دسترس نبود، می توانید جهت تست بصورت دستی و با چرخاندن شفت موتور فن
موتور فن دستگاه خود را تست نمایید و از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.
خازن های روغنی معمولاً برای راه اندازی کمپرسور کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد
ظرفیت خازن های روغنی که برای راه اندازی کمپرسور کولر گازی استفاده میشود از ۳۵ میکروفاراد تا ۱۰۰ میکرو فاراد در بازار موجود است.
خازن روغنی
است اما عملکرد خازن های روغنی به این شکل است که به صورت دائم کار بعد از راه اندازی کمپرسور در مدار باقی مانده و باعث عملکرد بهتر کمپرسور می گردد.
اما این سوال پیش میآید که آیا خازن های خشک برای راه اندازی کمپرسور کولر گازی استفاده نمی شوند؟
بعد از گذشت چند سال از کارکرد کمپرسور کولر گازی و ضعیف شدن سیم پیچ آن جهت راه اندازی از از خازن های خشک ولتاژ بالا استفاده می شود که اصطلاحا خازون شک نامگذاری می شود.
خازن های خشک با ولتاژ بالا به صورت لحظه ای وارد مدار شده و بعد از راه اندازی کمپرسور از مدار خارج میشود بطور طبیعی استفاده از خازن های خشک با ولتاژ بالا توصیه نمی شود و به طور کلی نیازی به استفاده از این قطعه نیست.
برای راه اندازی کمپرسور کولر گازی وجود خازن الزامی است.
24 پاسخ
سلام . به طور کلی همه کولرها بعد از چند سال کردن نیاز به خازن خشک پیدا میکنن؟ یا ممکنه یه کولر گازی همیشه باز خازن روغنی به کار ادامه بده و مشکلی نداشته باشه؟
سلام و درود خدمت شما
عمر خازن های خشک بسیار طولانی است به این دلیل که تنها در زمان استارت موتور، برق اولیه راه اندازی را به دستگاه انتقال داده شده و از مدار خارج می شوند.
خازن های روغنی معمول معمولاً برای راه اندازی کمپرسور ها استفاده می شود از آنجایی که خازن های روغنی به صورت دائم کار هستند عمر کوتاه تری دارند و همچنین اگر آمپر دستگاه به دلیل پایین آمدن جریان کاری کمپرسور بالا رود عمر آنها کوتاه تر شده و باعث آسیب به خازن می گردد.
نشانه های معیوب بودن خازن های روغنی باد کردن آنها و نشت روغن از از کنار فیشهای ورودی می باشد
سلام . به طور کلی همه کولرها بعد از چند سال کار کردن نیاز به خازن خشک پیدا میکنن؟ یا ممکنه یه کولر گازی همیشه با خازن روغنی به کار ادامه بده و مشکلی نداشته باشه؟
سلام و درود خدمت شما
عمر خازن های خشک بسیار طولانی است به این دلیل که تنها در زمان استارت موتور، برق اولیه راه اندازی را به دستگاه انتقال داده شده و از مدار خارج می شوند.
خازن های روغنی معمول معمولاً برای راه اندازی کمپرسور ها استفاده می شود از آنجایی که خازن های روغنی به صورت دائم کار هستند عمر کوتاه تری دارند و همچنین اگر آمپر دستگاه به دلیل پایین آمدن جریان کاری کمپرسور بالا رود عمر آنها کوتاه تر شده و باعث آسیب به خازن می گردد.
نشانه های معیوب بودن خازن های روغنی باد کردن آنها و نشت روغن از از کنار فیشهای ورودی می باشد
سلام. وقت بخیر. خازن های روغنی چون دائما به کار هستند میتونیم بگیم استهلاک بیشتری دارند پس عمر کوتاه تری نسبت به خازن خشک دارند؟
سلام و درود خدمت شما
ممنون از توجه شما به بحث خازنهای کولر گازی دقیقا درست متوجه شدید با توجه به میزان استفاده و دائم بودن کارکرد خازن های روغنی شاهد خرابی بیشتری در خازن های روغنی نسبت به خازن های خشک هستیم.
به طور مثال با توجه به کارکرد خازن های روغنی در کمپرسور های کولر گازی به طور محسوس در جاهای گرمسیر عمر خازن های روغنی کوتاه بوده و نشانه آن تخلیه روغن یا ورم کردن خازن می باشد
سلام ممنون از مطلب آموزنده سایت شما. من به اسم خازن الکترولیتی تو کولر گازی برخوردم خواستم بدونم این نوع خازن هم زیرمجموعه خازن خشک یا روغنی هست یا کلا خازن جدای از اینهاست؟
سلام و درود
کاملا متفاوت هستن و در جاهای متفاوتی استفاده می شوند ولی نمی توان به جای یکدیگر از آنها استفاده نمود
سلام . علامتهایی که روی بدنه خازن درج شده مثل MAIN و SUB و COM به معنای چیه؟ میشه راهنمایی کنین کولر من ال جی هستش.ممنونم
سلام و درود
مربوط به سی پیچ کمپرسور می باشد.
تعمیر کار میتونه از روی ظاهر خازن بگه که سالم هست یا نه؟ مثلا ممکنه خازنی از نظر ظاهری سالم ولی در واقع خازن دچار نشتی باشه . یعنی پس باید حتما از ابزار اینو کار استفاده کنه؟
معمولاً ظاهر خازن مشخص کننده سلامت آن می باشد
اما روشهای دیگری برای تشخیص خرابی خازن هم وجود دارد مثل استفاده از از اهم متر
ظرفیت خازن های روغنی معمولا چند میکروفاراد می باشد؟
سلام و درود خدمت شما
خازن های روغنی ظرفیت های مختلف و متناسب با دستگاه و همچنین ظرفیت کمپرسور انتخاب می گردند
سلام اگه خازن دچار اشکال بشه از روی دفترچه راهنما و با استفاده از مولتی متر میتونیم تست خازن راه انداز کمپرسور کولرگازی رو انجام بدیم ؟
سلام
بهتر هست با سرویس کار یا نمایندگی خدمات ارتباط بگیرید
سلام برای متوجه شدن ظرفیت خازن لیبل روی خازن رو نگاه کردم ولی مخدوش شده دفترچه کولر رو هم پیدا نکردم . راه دیگه ای برای تشخیص ظرفبت خازن وجود داره؟
سلام و درود خدمت شما
برای تشخیص ظرفیت خازن می توانید از از مشخصات فنی کمپرسور خود تصویر برای ما ارسال نمایید تا ظرفیت خازن را برای شما مشخص کنیم.
به طور معمول برای کمپرسورهای ۱۲۰۰۰ خازن ۳۵ میکرو و همچنین کمپرسورهای ۲۴ هزار خازن ۵۰ مرجع کمپرسورهای ۳۰۰۰۰ خازن ۵۵ استفاده می شود
سلام اگه خازن خراب بشه و متقابلا کار کمپرسور به مشکل به خوره به اصطلاح میگن کولرگازی اورلود میکنه یعنی چی؟
سلام و درود خدمت شما
در صورتیکه خازن کمپرسور معیوب باشد در زمان راه اندازیخازن توان راه اندازی کمپرسور را ندارد و در نهایت کمپرسور راه اندازی نمی شود.
شما خازن ۱۰۰ میکرو فاراد هم دارید اگه دارید لطفاً قیمت رو بفرمایید به تعداد نیاز دارم
سلام و درود
بله موجوده قیمت خازن صد میکروفاراد 250 هزار تومان است
سلام
اگه برای کولرگازی با خازن 45 از 60 استفاده کنیم مشکلی پیش میاد و اگه اره علتشو میخواستم بدونم ممنون
سلام و درود خدمت شما دوست عزیز �وجه به سیم پیچ کمپرسورها با ظرفیت مختلف خازن راهانداز در نظر گرفته میشود خازنهای کولر گازی دو نمونه هستند خازن روغنی و خازن خشک برای راه اندازی و استارت اولیه به طور معمول از خازنهای خشک استفاده می شود.
در کولرهای گازی از خازن روغنی استفاده میشود که با توجه به سیم پیچ کمپرسور انتخاب شده است در صورتی که خازن ضعیفتر و یا قویتر باشد به سیم پیچ کمپرسور فشار آمده و باعث آسیب دیدن سیم پیچ کمپرسور میگردد.